16 oktober 2016

Ons voedsel (8b): hoe ziet de biologische markt eruit?

In blog 8a heb ik aangegeven dat de globale voedingssector aan het consolideren is: de 10 grootste bedrijven hebben na een lange reeks fusies en overnames ondertussen 30% van de wereldwijde verpakte voedselproductie. De top 100 heeft ongeveer 77% in handen.

In de zoektocht naar biologische producten, zijn veel nieuwe merken ontstaan die proberen duurzamer, meer verantwoord geproduceerd voedsel op de markt te brengen. Deze markt is booming, in de VS was de omzet aan biologische producten in 2013 $26,7 mrd, in de EU was het $24,56 mrd.

Nationale biologische producten markt omzetten
Bron: https://www.statista.com/chart/3681/organic-retail-sales-value-by-country/

Vergeleken met een totale markt van verpakt voedsel van $1375 mrd is dit een relatief kleine markt, maar het is wel een markt waar veel groei in zit. De onderstaande figuur laat zien dat er in 15 jaar een vrijwel constante groei heeft plaatsgehad van 10 tot 12 % per jaar.

Wereldwijde omzet biologisch voedsel
Bron: http://www.foodmanufacturing.com/data-focus/2016/03/closer-look-organic-food-sales-growth

De voedsel bedrijven willen de markt niet missen, vandaar dat ook in de markt van biologische producten een consolidatieslag aan het plaatsvinden is. Onderstaande figuur laat voor de Verenigde Staten zien hoeveel biologische bedrijven ondertussen zijn overgenomen door bedrijven uit de Amerikaanse top 100.

Overnames biologische voedselbedrijven
bron: https://msu.edu/~howardp/OrganicJan16large.jpg

Conclusie

De consolidatieslag in de voedselsector gaat dus ook niet voorbij aan de biologische markt. Als daar de toekomst zit willen de voedselverwerkende bedrijven die boot niet missen.

Geen opmerkingen: